13 let s better klienty: Co jsme se od nich naučili?
13 let s better klienty: Co jsme se od nich naučili?
13. dubna slavíme 13 let od vzniku Betteru.
Že je třináctka nešťastná? Ale vůbec ne! Každé z těch třinácti let nám něco přineslo. Každý rok se učíme – nejen od sebe navzájem, ale také od těch, pro které pracujeme. Od našich klientů.
Tímhle článkem proto děkujeme za třináct let inspirativní spolupráce… a posíláme dál to, co jste nás naučili. 🙂
1) Každý názor si zaslouží prostor
Naslouchat, debatovat a potlačit vlastní ego. To nám pomáhá vydolovat nejlepší nápady. Občas může s tím pravým nápadem přijít sám klient a na nás je, abychom takový nápad rozpoznali, dopřáli mu pozornost a rozpracovali ho.
2) To, co klient chce, není vždy to, co potřebuje
Naši klienti hledají pro své zákazníky řešení, které jim doopravdy pomůže. Stejně to děláme i my. Za těch 13 let jsme se naučili, že nestačí udělat to, co si klient přeje: musíme zjistit, co ho doopravdy trápí, a právě s tím mu pomoct.
3) Nikdy nebudeme vědět všechno
Neustále se učíme a s každým klientem objevujeme nový obor. Často obor, o který jsme doteď ani nezavadili, nebo jsme netušili, jak je složitý. Bára a Lenka například díky klientovi zjistily, proč v obchodě nesáhnout po první barvě, kterou vidí. Aby si to vyzkoušely, vyfasovaly štětec, latě a ochranné obleky.
Natírají a natírají a už mají pocit, že tomu rozumí: „Vida, touhle jde to dřevo natírat hůř, ta je hustší!“
„Protože ta je na kov, slečny.“

4) Neexistují nudné obory
Žádný z našich klientů nemá hipsterskou kavárnu ani neprodává barevné ponožky, a přesto je jejich podnikání fascinující. Může jít o kamionovou přepravu nebo filtrační technologie – jak se podíváme pod pokličku a sžijeme se s klientovým nadšením, zjistíme, že i tenhle obor má něco do sebe.
Jít si s námi na skleničku často znamená poslechnout si, jaké existují metody liposukce nebo proč jsou terasy z kompozitu naprosto skvělé.
5) Žádná otázka není hloupá
Při seznamování se s klientem občas působíme jako malé děti. „Jak to funguje? Pro koho je to dobré? A proč?“ Naši klienti jsou ale vždy ochotní zodpovědět i tu nejhloupější otázku – ono je lepší se stokrát hloupě zeptat, než jednou špatně pochopit. Stejně otevřeně přijímáme i otázky na naši práci.
6) Na pracovní schůzku se můžeme těšit
S řadou našich klientů jsme si za dobu spolupráce vybudovali takový vztah, že se na schůzky s nimi vyloženě těšíme. Ani naši klienti, ani my si nepotrpíme na škrobené chování a jednáme otevřeně. O to jsou všechna setkání příjemnější.

7) B2B? Na druhé straně je vždy konkrétní člověk
Naši práci byste mohli jednoduše označit nálepkou B2B. Kdo je cílová skupina? „Firmy, které…“
Za ta léta jsme se naučili, že ve skutečnosti nekomunikujeme s firmami, ale s konkrétními lidmi v nich. A že každý z nich je jiný.
8) Markeťácká hatmatilka je dobrá… jenom pro markeťáky
Tohle je někdy těžké – žijeme ve svém better světě, kde jsou pojmy jako CTR nebo tonalita naprosto běžné. Stačí se ale seznámit oborem klienta, abychom si znovu uvědomili, že tak jako běžný markeťák neví, co je penetrační nátěr, nemusí klient rozumět naší hatmatilce.
9) Dobrá spolupráce netrvá jen od zadání do odevzdání
Nejplodnější spolupráce s klienty je ta, při které si navzájem předáváme nápady a myšlenky. Proto se neozýváme se jen ve chvíli, kdy máme odevzdat nějaký výstup: průběžně se informujeme o novinkách, přicházíme s novými nápady a zajímáme se, co je u klienta nového.

10) Inovace a jádro pudla musí jít ruku v ruce
Naši klienti staví na svém „gros“ (čti: gró), na jádru pudla svého podnikání – na kvalitě, osobitém přístupu a dalších hodnotách. Inovují, ale nezapomínají u toho, kým jsou. Po jejich vzoru se i my neustále učíme a zdokonalujeme, ale přitom si zachováváme better přístup, který oceňují.
11) Úspěšná spolupráce vyrůstá z důvěry
Osobní přístup a důvěra. To zní jako klišé, že? Třináct let s našimi klienty nám ale ukázalo, že pokud si navzájem důvěřujeme, pracujeme se nám mnohem líp. Čím více toho o klientovi víme, tím vhodnější řešení pro něj navrhujeme. Klientům jejich otevřenost oplácíme vhledem do naší práce.
12) Díky klientům se učíme i v našem vlastním oboru
Nový klient z oboru, do kterého jsme zatím nenahlédli? To pro nás znamená nový přístup a nové možnosti: najít nové pohledy a nástroje nebo otestovat něco, co se hodí právě pro něj (a možná pro nikoho dalšího z našich klientů). Díky tomu nás klienti posouvají i v našem oboru.
13) Perlička na závěr: TCL
„Já jsem se od klienta naučil novou zkratku,“ hlásí Martin, náš strategy director. „Ptali jsme se, jaký mají plán na letošek, a prý TCL. Říkám si: ‚Tý sí el, to neznám, to mám díru ve vzdělání!‘ Tak jsem se ozval, že je mi to trapné, ale tenhle termín jsem ještě neslyšel… Klient se zasmál: ‚To je přece To, Co Loni!‘“
Co se v onlinu změnilo za tu dobu, co jsme na světě? Mrkněte na náš článek k jedenáctým narozeninám Betteru. Víte, že jsme stejně staří jako YouTube?