Krok po kroku k zodpovědnému marketingu v době krize
Krok po kroku k zodpovědnému marketingu v době krize
Žádné rady nejsou (obzvlášť v krizových dobách) univerzální. My jsme sepsali nejdůležitější kroky, které podle nás vašemu podnikání můžou v nelehkých časech ušetřit nejednu korunu i zákazníka.
Upravte strategii
“Vypněte všechny kampaně!” I tuhle větu možná uslyšíte. Ale podstata je jinde. Přehodnoťte priority a udělejte revizi současných aktivit tak, aby dávaly smysl. Když zákazníci nemůžou nakoupit ve vašich obchodech, veďte je na e-shop. Pokud nemáte e-shop, můžete se soustředit na brandové kampaně.
“Důležité je krok po kroku projít všechny typy kampaní. A nezapomeňte ani na úpravy v rozšíření reklam ve vyhledávání,” upozorňuje PPC specialistka Michaela Čadová.
Řeč je i o úpravě textů reklam a případných landing page. Je čas i na úpravu benefitů vašich produktů nebo služeb – do popředí by se měly dostat ty, které můžou zrovna vašim zákazníkům přijít vhod.

Better tip: Pokud musíte omezit rozpočty, soustřeďte se na současné zákazníky a pečujte o ně, jak jen můžete. Věrný zákazník je totiž levnější než nový.
Přehodnoťte krátkodobé aktivity
Plánovali jste do světa vypustit kampaň? Položte si otázky, jestli je pro vás a váš obor právě teď vhodná doba:
- Bude náš produkt/služba zákazníky nyní zajímat?
- Komunikujeme v kampani s ohledem na současnou situaci?
- Co dělá konkurence?
Masivně promovat novou kolekci plavek, když lidé nemohou vycestovat, není ideální. Pokud nabízíte zboží nebo službu, která teď sice není aktuální, ale zákazník se pro ni nerozhodne ze dne na den, nebojte se využít volnějších (a často i levnějších) ploch a kampaň spustit.
“Konkurence může zpanikařit a vypnout kampaně. Cena za zákazníka se tak může až několikanásobně snížit. Vy tak snadno získáte náskok před konkurencí,” vysvětluje projektový manažer Tomáš Foltas.
Nevypínejte dlouhodobé
Otáčíte třikrát každou korunu, než se rozhodnete, kam ji v době krize investujete? To je dobře, ale nenechte se pohltit panikou a unáhlenými rozhodnutími. Schovávat se před těmi, co vás hledají, je nesmysl. Nechte dál běžet dlouhodobé aktivity jako například kampaně ve vyhledávání, remarketing a nezapomínejte ani na off-page SEO, kam spadají i zpětné odkazy.

Pokud jste se zákazníky v kontaktu i na sociálních sítích, buďte jim nablízku i dál. Jen vaši přítomnost přizpůsobte situaci a prostředkům. Upravte počet příspěvků nebo se přesuňte do zálohy a věnujte se více community managementu.
Přizpůsobte kanály
Důležitým rozhodnutím je k současné situaci zvolit vhodné kanály. Lidé dnes tráví spoustu času na sociálních sítích nebo před televizí. Kvůli vládním opatřením, kdy se lidé pohybují maximálně na trase domov – práce – obchod, se do pozadí dostávají letáky i většina offline aktivit, které pro vás jindy můžou hrát důležitou roli.
Jděte brandingu naproti
Proč nevyužít příležitosti? Zapište se do paměti potenciálních zákazníků, i když jim teď nemůžete poskytnou své služby. Tvořte pro ně zajímavý obsah – blogové články, kvízy… prostě cokoliv, co vaši cílovou skupinu právě teď zajímá. Jen buďte opatrní v tom, jak komunikujete. Značku můžete poškodit rychleji, než ji vybudovat.
„V komunikaci buďte pokorní a ukažte, že chápete, v jak složité situaci se vaši zákazníci nacházejí,“ upozorňuje vedoucí kreativního oddělení Monika Pospíšilová.
Využijte čas pro vylepšení
Analýzy, testování, zefektivnění procesů nebo komunikace. Co z toho už dlouho odkládáte? Pokud máte prostor, je ideální čas vrhnout se do interních procesů, grafů a hlubin Google Analytics a zaměřit se na to, jak se návštěvníci chovají na vašem webu a hledat nové souvislosti.

Čas na dobré skutky
Máte volné pracovní kapacity? Je ideální doba udělat dobrou věc. Krásně to teď dokazují firmy více či méně spjaté s textilním průmyslem, které poskytují své kapacity nebo zdroje k šití roušek. A zapojují se i naši klienti. Dodavatel zdravotních a laboratorních pomůcek Medesa pomohl ušít 5000 roušek pro Pardubický kraj a na dalších 10 000 pracuje. Dobrými skutky pomůžete okolí, vylepšíte si karmu a zároveň zapracujete i na svém PR – a dobré PR se vždy počítá.
Poučte se z vlastních chyb
Nezapomeňte si sepsat vše, co jste testovali, co fungovalo, co ne, kde vidíte prostor pro zlepšení, prostě cokoliv, co se vám v budoucnu může hodit. A pokud jste tak dosud neudělali, sepište si všechna rizika, která vaši firmu můžou v krizové době postihnout – kdo je připraven, není překvapen.
Uvědomujeme si, že na některé okolnosti jsou i naše rady krátké. Ať už se vás krize dotkne více či méně, držíme pěsti, ať vše zvládnete! A pokud tápete ozvěte se nám a společně to vymyslíme.