Léky, doplňky stravy & svázané ruce markeťáků
Léky, doplňky stravy & svázané ruce markeťáků
Propagaci léků a doplňků stravy svazuje tolik pravidel, že z nich má nejeden markeťák noční můry. Nic ale není tak zlé, jak to vypadá. V Betteru pracujeme pro dva klienty z tohoto odvětví a naučili jsme se se všemi pravidly poprat se ctí (a úspěchem).
Jak vypadá naše práce pro Curapil a Angelini Pharma, výrobce doplňku stravy Flexodon C 800? To vám povíme v dnešním článku.
Lék vs. doplněk stravy: co je jinak?
Curapil a Flexodon C 800 jsou doplňky stravy, což pro nás znamená jasně dané možnosti a omezení. Předně musíme znát rozdíl mezi lékem a doplňkem stravy.
- Lék je určený pro prevenci, léčbu a diagnostiku nemocí. Spadá pod kontrolu Státního úřadu pro kontrolu léčiv, u kterého musí být registrovaný. Na jeho obalu najdete registrační číslo a informaci, že jde o „registrovaný léčivý přípravek“.
- Doplněk stravy má jen doplňovat to, co nezvládáme dodat tělu stravou – například vitamíny v koncentrované podobě. Jeho uvedení na trh oznamuje výrobce Ministerstvu zemědělství, neregistruje ho u Ústavu pro kontrolu léčiv a nemusí studiemi prokazovat jeho účinky. Na obalu najdete, že jde o „doplněk stravy“.
Pro obě kategorie platí různá pravidla i v marketingu. Pojďme se podívat na několik základních.
Základní pravidlo: Neslibujte vyléčení
Jak by to bylo jednoduché, kdybychom mohli napsat: „S Curapilem vám už nikdy nevypadne ani jediný vlas!“ Ale nemůžeme. O doplňku stravy totiž nemůžeme tvrdit, že léčí nemoci nebo jim předchází.
Na to jsme narazili ve chvíli, kdy jsme chtěli pracovat s informacemi přímo od zákaznic: zjistili jsme, že jim Curapil pomohl v období, kdy jim nadměrně padaly vlasy. Protože jsme ale tento účinek nemohli podpořit studií, nesměl se objevit na webu ani v reklamách.
Totéž platí i pro jiné potraviny (ano, doplňky stravy spadají právě mezi ně) – nemůžeme použít žádná tvrzení, která neschválila Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Můžeme se ale opřít o slovíčka, jako je „napomáhá“ nebo „prospívá“. Například můžeme říct: „Curapil obsahuje pivovarské kvasnice, které napomáhají regeneraci vlasů.“ Pracujeme také s konkrétními vitamíny, minerály a obecně látkami, které daný doplněk stravy obsahuje.
Lék to má svým způsobem jednodušší: vždy má studiemi potvrzené účinky, na které se můžeme odvolat.
Nezapomínejte na povinné informace
Léky i doplňky stravy mají jasně dané informace, které se musí objevit například na webu. S léky je to ještě trochu komplikovanější: nemůžete je prodávat, kde se vám zlíbí. Na internetu pouze v e‑lékárnách.
A jaké informace nesmí chybět?
- U léku musí zaznít, že jde o registrovaný léčivý přípravek. Je třeba uvést také registrační číslo a povinnou informaci.
- U doplňku stravy je třeba uvést, že jde o doplněk stravy. Nesmí chybět složení, správné užívání a skladování plus datum exspirace.
Vždy také uvádíme celý název produktu. To děláme i z jiného důvodu: abychom nesnižovali serióznost značky. Jak by to vypadalo, kdybychom doplňku stravy, za kterým stojí skuteční odborníci, říkali třeba „Flexáč“?
Influenceři? Doplněk stravy ano, lék ne
„Světově uznávaný lékař MUDr. František Novotný doporučuje lék XY.“
Tak přesně tohle nesmíme. K propagaci léku nesmíme využít doporučení lékaře nebo jiné známé osobnosti (takže ani blogera nebo youtubera). U doplňku stravy toto omezení není, a proto si můžeme dovolit pracovat s influencery. Například Flexodon C 800 spolupracoval s horolezcem Honzou Trávníčkem jako svým ambasadorem.
O léky se nesoutěží
Když tedy nemůžete použít influencery, což takhle vyhlásit soutěž? Tady pozor: u léku nic takového nesmíte. Proč? Protože nesmíte udělat nic, čím byste mohli zvýšit spotřebu léku. U doplňku stravy jsou pravidla opět mírnější.
Existuje i celá řada dalších pravidel (například v reklamě na lék nebo doplněk stravy nesmíte pracovat s motivem strachu), to by ale bylo na dlouhé povídání. My budeme rádi, když si z našeho článku odnesete to, že si při propagaci obou kategorií musíte dávat pozor na každý krok a každé slůvko. A pokud si nejste jistí, klidně nám napište – třeba do komentářů.
Jde to zvládnout s agenturou?
Farmaceutické firmy znají svá omezení, spolupráce s marketingovou agenturou pro ně proto přináší otázku: „Zvládne to agentura? Neplácne naším jménem do reklamy něco, co se nesmí?“
Naše zkušenost ukázala, že je možné navázat takovou spolupráci, která funguje. Pomáhají nám k tomu následující pravidla:
- Seriózní přístup, ego stranou. Ke každému článku, banneru a příspěvku na sociálních sítích přistupujeme s naprostou vážností, a pokud si nejsme jistí, voláme klientovi. Radši se zeptáme, než abychom si hráli na vševědy a udělali chybu.
- Pořádné nastudování. U každého z našich klientů si musíme důkladně nastudovat produkt nebo službu, ve farmacii to ale platí dvojnásob. Zajímá nás každá drobnost.
- Velmi úzká spolupráce. S klientem jsme v živém kontaktu – spojujeme naše a jeho znalosti, konzultujeme a vylepšujeme tak, aby všechno fungovalo jako na drátkách.
- Plánování – hodně dopředu. Publikační plán a plánování je základní kámen marketingu, v této oblasti se ale prodlužuje předstih, se kterým vše chystáme. Počítáme s tím, že každý článek musí udělat větší schvalovací kolečko, než je běžné.
Buďte s námi better
Betteráci si poradí s jakýmkoliv oborem – od farmacie po stavební chemii. Chcete vědět, co můžeme udělat pro nás? Napište nám nebo zavolejte a buďte s námi better!
-
Simona