Co nás naučilo 15 let v marketingu
Co nás naučilo 15 let v marketingu
Za 15 let na trhu jsme nasbírali spoustu zkušeností. A tak vám chceme předat 15 symbolických rad, které jsme otestovali sami na sobě i na našich klientech.
1. Berte marketing jako celek
Neřešte samostatně copywriting, grafiku nebo SEO. Marketing se vyplatí řešit jako celek. Dobré texty nebo “našlapané” sociální sítě vás samy o sobě s velkou pravděpodobností nespasí.
“V Betteru přistupujeme k marketingu komplexně. Jde nám vždy o to, navrhnout co nejlepší řešení pro klienta jako celek. Nečekáme na zadání “my chceme SEO, my chceme PPC”, vysvětluje CEO Betteru Stanislav Pluháček.
2. Stanovujte smysluplná KPI
Stanovujte si cíle a měřitelná KPI v rámci různých fází nákupního procesu. Vyhodnocujte je, poučte se z nich a pořád dokola. V Betteru stanovujeme KPI podle relevantnosti a s ohledem na celkový cíl. Doporučujeme brát v potaz nejen primární, ale i sekundární cíle.
“Je zbytečné při brandové kampani hledět na prokliky nebo na míru okamžitého opuštění. Místo toho nás zajímá zásah publika a frekvence zobrazení. Stejně tak u konverzní kampaně nás bude zajímat jako primární KPI lead, nákup nebo konverzní poměr. Chování na webu až sekundárně,” upřesňuje projektový manažer Betteru Tomáš Foltas.
3. Testujte, testujte, testujte
Protože bez testování nikdy nezjistíte, do čeho se vyplatí investovat, co dál rozvíjet. Pokud nechcete přešlapovat na místě, nebojte se testovat nové formáty, odvážnější kreativy i možnosti inzerce.

4. Buďte jednotní
V tom, jak mluvíte k zákazníkům, jaké používáte barvy, jakým tématům se věnujete – prostě všude. Jedině tak si vás zákazník zapamatuje a spolehlivě pozná online i na pultu v obchodech.
“Pokud máte ze své značky pocit, že už vám leze krkem, tak jste na dobré cestě ke konzistentní komunikaci,” radí strategy director Betteru Martin Kupka.
5. Odlište se od konkurence
Chápeme, že se nám to snadno radí, obzvlášť v segmentech, kde každým dnem přibývá nová a nová konkurence. Jak tedy na to? Najděte nějakou skulinku – svou unikátní pozici mezi konkurencí, která vám pomůže se odlišit. Máte levnější produkt? Lepší materiály? Delší tradici? Pracujte s tím! Odlišit se můžete také v tom, jak k zákazníkům mluvíte, ale i maličkostmi, jako je do detailu propracované balení produktu nebo váš zákaznický servis.

6. Méně je více
Nesnažte se dělat vše. (Ne, neprotiřečíme si s bodem č. 1 :)) Jde o to najít si to, na co v rámci rozpočtu nebo pracovních sil stačíte, a tomu se věnovat pořádně. Není třeba vaší firmě hned zakládat Linkedin, Facebook, Instagram, Pinterest i TikTok jen proto, že to teď frčí. Jednoduchost platí i ve všem ostatním – od formuláře na webu až po texty na bannerech.
“Někteří zákazníci chtějí na bannery za každou cenu vtěsnat všechny jejich výhody. To je zbytečné. Zaměřte se na tu nejvýraznější a představte ji zákazníkům pomocí kombinace jasného vizuálu a úderného sloganu,” vysvětluje brand specialistka Karolína Peřinová.
7. Nelžete zákazníkům
Marketing se vyplácí dělat poctivě. Pokud chcete stavět na vymyšlených benefitech a vodit zákazníky za nos, brzy se vám to může vymstít. Dnes totiž existuje velká spousta možností, jak se o svou zkušenost veřejně podělit. A věřte, že to zákazníci rádi dělají. Obzvlášť v případě nespokojenosti. Proto buďte féroví.
8. Vystupte ze stereotypů
Vystupte ze své sociální bubliny a stereotypů. Co to znamená? Ověřte si, že víte, kdo je vaše cílová skupina doopravdy, ne kdo si myslíte, že to je. A k těmto lidem pak mluvte. Zapomeňte na to, že se reklama musí líbit majiteli vaší firmy, kdepak. Chcete přece zaujmout vaše reálné zákazníky.
Jeden příklad za všechny je komunikace společnosti Air Bank. Ta se odklonila od konzervativního marketingu, který je v bankovnictví běžný, a začala mluvit ke svým zákazníkům jejich řečí. A další banky se dnes přidávají.
9. Budujte komunitu
Dnes už téměř každá značka chápe marketingový význam sociálních sítích. Ale ne každý s nimi umí pracovat. Nesnažte se prostřednictvím sociálu “jen” prodávat, ale jděte dál – dávejte zákazníkům informace, které je zajímají, bavte je, vzdělávejte a především – komunikujte s nimi. Dejte jim vědět, že pro vás nejsou jen další komentář nebo like do vyhodnocení, ale že si vážíte jejich přízně.

10. Inspirujte se, ale nekopírujte
Nevíte si rady, na co se v marketingové komunikaci zaměřit? Prozkoumejte, co dělá dobře (ale i špatně) vaše konkurence. Nebojte se jít i dále a nahlédnout do zahraničí nebo na trendy mimo váš obor. Jen dejte pozor, ať se od inspirace neodkloníte ke kopírování.
11. Analýza nestačí
Analýza konkurence, analýza výsledků poslední kampaně, analýza komunikace na sociálních sítích… Je důležité se řídit daty, ale analyzovat nestačí. Nezapomínejte to vždy dotáhnout do konce a vytvořit z každé analýzy výstup s jasnými závěry a ty pak používat v praxi.
12. Marketing a obchod jdou ruku v ruce
Často jsme u některých firem překvapení, že obchodní oddělení netuší, co se děje v marketingu a naopak. Propojte reálné obchodní cíle s marketingovými a dohlédněte, ať si obě oddělení předávají aktuální informace.
13. Přizpůsobujte se
Zákazníkům, konkurenci, novinkám na trhu, novinkám v marketingu. Svět jde neustále kupředu a jedině neustálým sledováním trendů a jejich testováním neztratíte krok s ostatními.
“I Better se udržel na trhu marketingových agentur díky inovacím. Když bylo třeba, pohli jsme celou agenturou, i když to ne vždycky bylo jednoduché, protože digitál jako takový se vyvíjí desetkrát rychleji než jakýkoli jiný obor. Za 15 let jsme prošli třikrát absolutně radikální změnou byznysu agentury jako takové,” vysvětluje důležitost změn Martin Kupka.
14. Dejte do toho emoce
Vysvětlit parametry vašeho produktu je určitě důležité, ale jsme pořád “jen” lidé, kteří mají své vášně, touhy a z velké části se rozhodují emotivně. A naše zkušenosti potvrzuje i výzkum britské asociace IPA. Podle jejího výzkumu emoce nejen přilákají pozornost, ale jsou i výdělečnější. Emotivní kampaně můžou generovat až dvakrát vyšší zisk než racionálně založené. A to už stojí za zvážení, že ano?
“Pracujte v komunikaci s emocemi, ale vždy s ohledem na to, kdo jsou vaši zákazníci. Pomůže vám to v rozhodování, jestli se přiklonit spíš k humoru nebo raději hrát na pocit sounáležitosti,” předává své zkušenosti vedoucí kreativního oddělení Betteru Monika Pospíšilová.
15. Rada na závěr
Na závěr připomínáme staré pravidlo s nadčasovou platností: “Nejlepší reklama je spokojený zákazník”, takže pokud váš produkt není dobrý, nelámejte marketing přes koleno a vraťte se na samotný začátek – investujte nejprve do jeho vylepšení.
Co je podle vás v marketingu nejdůležitější? Přidali byste za vás nějakou další radu?